Een eind uit het centrum, maar dat was om veiligheidsredenen. Aanvankelijk zou de rederij ook olie transporteren. Hoewel die plannen nooit werden uitgevoerd, werd de locatie niet aangepast. Plaats van vertrek bleef aan de grote bolders, net voor de bocht van de Schelde.

Wekelijks – doorgaans op zaterdag – was een afvaart gepland. Op zo’n moment repten de passagiers, soms tot 2500 per schip, zich richting Rijnkaai. Derdeklaspassagiers moesten eerst de medische en administratieve controle passeren. Eerste- en tweedeklaspassagiers mochten zonder controle aan boord. Het was een drukte van belang: naast de reizigers verzamelden zich op de kaai ook familie of vrienden die de fortuinzoekers wilden uitzwaaien en nieuwsgierigen die met eigen ogen de zeereuzen wilden aanschouwen. Al die activiteit heeft zijn sporen nagelaten in de stad, en al zeker op het Eilandje.

De Belgenland II, het vlaggenschip van de Red Star Line arriveerde in 1923 de eerste keer in Antwerpen. Op dat ogenblik was de Belgenland II het grootste passagiersschip dat ooit aanmeerde aan de Antwerpse kade. Dat bracht een ware volkstoeloop teweeg. Opdat het schip zou kunnen manoeuvreren en aanmeren, moesten extra grote meerpalen worden geplaatst. De bolders staan er vandaag nog steeds.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief