De leerlingen worden uitgenodigd om zelf hun familie- en migratieverhaal uit te zoeken. Ze kiezen het format waarin ze het verhaal willen presenteren en samen met het museumteam en scenografen wordt er gepuzzeld om hun verhalen een plaats te geven in de presentatie.

In het kader van een internationale uitwisseling gaan de meisjes in maart 2019 naar Marokko om stage te doen in een weeshuis. De reis is tegelijk een reis naar de roots: 17 van de 19 meisjes zijn van Marokkaanse origine. Zij zullen tijdens deze stage hun vaderland op een andere manier leren kennen. Hier gaat, in samenwerking met het museum, een voortraject aan vooraf.  In workshops worden ze uitgedaagd hun eigen familie- en migratiegeschiedenis te ontdekken en deze zoektocht naar hun roots te vertalen naar een creatief product. Bedoeling is stil te staan bij de eigen migratiegeschiedenis in de familie en de impact van die migratie op hun eigen identiteit. Andere ‘rootszoekers’ die hun zoektocht op een artistieke manier hebben vormgegeven, zijn hierbij hun inspiratiebron: kunstenares Faryda Moumouh, universiteitsmedewerker/filmmaakster Hassna Al Gazuani, 'spoken word' artieste Annissa Boujdaini en journaliste en vlogster Keltoum Belorf.

De zoektocht en de verhalen van de meisjes worden opgenomen in de presentatie 'Rootszoekers'.

Op 27 februari 2019 organiseerden het museum en de school al samen een eerste toonmoment. De meisjes presenteerden dan tegen de achtergrond van de verhalen van Red Star Line, de eerste resultaten van de rootszoektocht aan andere leerlingen en leerkrachten van de school en hun familie. Tussen de getuigenissen van Red Star Line-passagiers toonden ze hun eigen foto’s, films, gedichten, brieven, vlogs en snapchats.

Een impressie van het toonmoment
Foto: Victoriano Moreno

Meld je aan voor onze nieuwsbrief